sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Messuilua ja puuttuvia käytöstapoja

Tuossa viikonloppuna pyrähdimme Heklan kanssa messuilla. Siäl oli kirjoi ja krääsää ja sit se ruoka & viini puoli. Viis arvausta mikä puoli meit kiinnosti.

Ihan mentiin lepposalla meiningillä. Kattelemaan ja ihmettelemään. Oli kyl joka puolel kaikkee herkkuu. Jotkut vähän jopa kyseenalasia. Esim homeiset juustot ja hamppusämpylät.

Hieno kokoelma vanhoja juustomuottejakin nähtiin. Harkitsen vakavasti josko osaisin sellaisen värkätä. Laitetaan hippasen pitkälle sit joskus teen- listalle.

Pulju oli aikas piukas populaa. Kirjapuolel mua hippasen rupes ahistaa, josta johtuen mun vainunenäni ei löytäny mun uusinta kirjaakaan. Höh!

Mut siis se ruokapuoli. Ensteks mua häirittee ihan julmetusti, ettei ne loosit ja kulkuväylät oo loogises järjestykses. Toises pääs on nätisti, niin et väylät menee suoraan, ja sit hups edes on iso seinämä ku siin onki isompi loosi ja järjestys on menetetty iäks. Mee siin sit järjestykses. Ku se ei onnistu!!

Mut siäl me sit taaperrettiin muitten mukan. Ihan sulas sovus. Maisteltiin hyvyyksii ja tehtiin ostoksiiki. Mä ostin klimpin ältsihyvää juustoo. Syön sen ihan yksin!!!
Aika moneen tiskiin oli jonoo. No ei muuta ku jonon perään ja omal vuorol tiskil. Tai niin me luultiin
Oltiin tovi jo odotettu lupaavalle juustokojulle, ku ne tuli. Siihe meiti etee tunki sellanen vanhempi nauta. Hekla yritti nätisti sanoo et täs olis jono ja sen pää ei ol täsä. No tää nauta siihen ettei hän tullu maistelee vaan ostamaan. Jahas. Eiku uudestaan kohteliaasti huomauttamaan jonon päästä. Eiku nauta vänkää vaan ja kyynärpäil tekee tilaa paril nauta kaverilleenki. Nauta kakkonen ilmotti et hän tulee tähän ku hän ei osta, maistelee vaan.

Mua vähän pelotti se Heklan ilme. Niinku nautojen puolest. Mut ilmeisesti ne juustot tuoksus niin herkullisilt ettei Hekla halunnu pilata herkkuja. Ja niist ois saanu saman ku ihmisist.

Siit kojust ostettiin sit herkkuherkkuu vuohenjuustoo. Senki mä aion syödä ihan yksin.

Mut sitä mä ihmettelen, et häviääks kaikilt vanhuksilt käytöstapojen alkeetki iän myötä? Vai onko se tilanne, missä on tarjolla maistiaisia niin mahtava ja käsittämätön, että sillon on sallittua mennä kyynärpäät edellä väkijoukkoon.

Kyl mulle ainaski on opetettu paremmat käytöstavat.

4 kommenttia:

  1. Vanhuksilla on etuajo-oikeus myös ruokatiskillä... risteyksistä puhumattakaan :)). Niin se vaan on.

    VastaaPoista
  2. Paksan Marjat !!!
    Ikä ja kuljetut kilometrit eivät oikeuta erikoiskohteluun jos peruskohteliaisuus ja alkeellisimmatkin käytöstavat ovat kadoksissa.
    Ugh!

    VastaaPoista
  3. Ymmärrän Hogatha pelkosi... Heklan ilmeen suhteen ;).

    VastaaPoista
  4. Joo mua välillä pelottaa. Ois ollu nolo loppu messuille ;)

    VastaaPoista